چگونه بهترین ها استخدام می شوند!پرینت خبر

هر مديري مي داند كه هزينه استخدام افراد جديد از هزينه حفظ كاركنان فعلي بيشتر است . براساس تحقيقات صورت گرفته هزينه استخدام هر فرد بين 50 تا 100 درصد حقوق سالانه فرد برآورد شده است لذا مهمترين گام در نگهداري صحيح كاركنان، كارمند يابي و مصاحبه و استخدام صحيح مي باشد .

براي شناسايي افراد حرفه اي بايد مديريت مصاحبه را ياد بگيريد. بايد ياد بگيريد كه چطور رزومه بخوانيد و چطور و كجا از مصاحبه هاي تلفني كه يكي از بهترين روشهاي مديريت زمان است استفاده نماييد.

1- ابتدا كار مورد نظر را توصيف كنيد.

براي اين كار ابتدا بايد شغل مورد نظررا براي خودتان شرح دهيد. شرح شغلي كه مي نويسيد مي بايست موارد زير را مشخص نمايد.

  1-1-انتظارات عملكردي و مهارت هاي لازم براي انجام آن شغل

  2-1- مسئوليت هاي كاري، نتايج حاصل از شغل

  3-1- تحصيلات و تجربه حرفه اي لازم براي آن شغل

2- نياز به كسي كه بتواند مسائل را حل كند.

اگر مسئله ای برای حل کردن يا پيشگيری کردن وجود نداشته باشد، يعنی لازم نيست کسی استخدام شود يا اينکه شغل به خوبی تعريف نشده است.پس از شرح شغل شما مي بايست به دنبال شخصي باشيد كه بتواند مسائل را حل كند و از وقوع مشكلات پيشگيري نمايد. براي اين منظور سعي كنيد موارد زير را شناسايي و فهرست كنيد.

1-2- مسائلي كه عموماً در شغل مورد نظر پيش مي آيد.

2-2- مسائلي كه بايد با انجام به موقع وظايف، از آنها پيشگيري شود.

3-2- مسائل و چالش هايي كه بخشي از شغل هستند و بايد حل شوند.

3- مشخص كردن تحصيلات و تجربه مورد نياز

در اين خصوص، تعيين مرز ميان تحصيلات ضروري و تحصيلات مطلوب براي انجام كار مورد نظر لازم است.

بايد از خود بپرسيد آيا داشتن يك مدرك تحصيلي واقعاً براي انجام اين كار ضروري است يا تجربه كاري مي تواند جايگزين تحصيلات شود.

بعد از تحصيلات به مدت و نوع تجربه اي كه مي خواهيد متقاضيان داشته باشند بنگريد ولي از تعيين نمودن شرايطي همچون «داشتن 5 سال سابقه» كار بپرهيزيد. چه بسا متقاضي جواني كه سه سال تجربه موفق داشته به مراتب بهتر از فردي با ده سال سابقه كار كه در واقع يك سال تجربه كاري را ده سال تكرار كرده است، باشد.

4- شناسايی شايستگی ها و رفتارهای حرفه ای مهم

در زير تعدادی از شايستگی ها و رفتارهای حرفه ای که برای موفقیت در اکثر شغل ها ضروری است آمده است:

1-4- شوق يادگيری: تمايل به انجام کارهای سخت و آسان شغل با هم.

2-4- اعتماد به نفس: جهت حفظ آرامش در برابر چالش ها و ايجاد استراتژی لازم برای کمک به موفقیت تيم.

3-4- تعهد به حرفه: در مشاغلی که به جای روتین بودن، هر روز اتفاقات و چالش های جدیدی روی می دهد چنين تعهدی ارزش طلا دارد.

4-4- مهارت های تحليلی: از متقاضی بخواهيد درباره مشکلات روزمره ای که در کارش پيش می آید و چگونگی حل آنها صحبت کند تا ببینید آیا از مهارت های تحلیلی کافی برخوردار است ياخير.

5-4- هدف گرايی و نتیجه گرایی: افراد هدف گرا تکنیک های مدیریت زمان و سازماندهی را به خوبی می شناسند زیرا وظایف را به گام های اجرایی کوچک با بازه زمانی مشخص تجزیه می کنند.

6-4- مهارت های ارتباطی: توانایی ارتباط اثر بخش با مشتریان ، همکاران، از طریق مهارت های کلامی، نوشتاری، گوش دادن ،نوع پوشش و زبان بدن و ...

5- انگيزه

وقتی متقاضی جريان يک طرفه بررسی مهارت ها را در مصاحبه، به يک گفتگوی دو طرفه حرفه ای تغییر دهد می توانيد حضور انگيزه را حس کنيد.

6- مديريت پذيری و تمايل به کار تيمی

شامل توانايی برای به تنهايي کارکردن، توانايي کار با ديگران، پذيرش دستورات و انتقاداتی که به جا و با ملاحظه بيان می شوند و يا شايد به خاطر شرايط بحرانی به جا و با ملاحظه بيان نمی شوند.

7- تصميم گيری درباره پرداخت حقوق و مزایا و پاداش

آخرين مسئله برای تکميل شرح شغل مسئله پرداخت و مزايا و پاداش های عملکردی است. امروزه کارکنان خيلی بيشتر از گذشته به پرداخت اهميت می دهند چرا که با همکارانشان صحبت می کنند و حقوقشان را با شرکتهای ديگر مقايسه می کنند. بنابراين پرداخت شما بايد با پرداخت ساير شرکتها در همان حرفه و البته با پرداخت شرکت خودتان برای شغل های مشابه، متناسب باشد. مسئله پرداخت و مزايا را می توان به کمک متخصصانی که در حوزه منابع انسانی فعالند و يا شرکتهای مشاور تعيين نمود. در خصوص پاداش های عملکردی چنانچه بخواهید رقابتی باقی بمانيد بايد اين موضوع را وارد سيستم پرداخت تان نماييد.

در آخر در نظر داشته باشيد استخدام يک فرد با 100 درصد مهارت های لازم هميشه بهترين کار نيست زيرا اينگونه افراد به دنبال رشد حرفه ای در شغل شان هستند و همچنين بالاترين حقوق را تقاضا می کنند و چنانچه شرکت تان فرصت زيادی برای رشد حرفه ای نداشته باشد و يا نتواند به بهره وری و تلاش های وی پاداش کافی بدهد احتمالاً شغل شان را ترک خواهند نمود. شما می توانيد با استخدام فردی با توانايي 60 تا 80 درصد کار و انگيزه ياد گيری و رشد حرفه ای، تيم اثر بخش تری بسازيد.


تاریخ ایجاد : دوشنبه - 4 اسفند 1393

facebooktwitterfacebook

نظر ثبت شده ای یافت نشد. اولین نفر باشید که به این پست نظر می دهید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد . بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند . *