چکونه به دنیای صادرات وارد شویم؟پرینت خبر

صادرات که لازمه آن راهیابی به بازارهای جهان است، قانون مندی های خاص خود را دارد و ضعف و ناتوانی و بی توجهی به این قانونمندی ها تمامی کوشش ها را برای صدور کالا محکوم به شکست می کند.

تمایل به صادرات به خودی خود برابر با توانایی یا ظرفیت صادرات نیست. بنابراین عوامل دیگری این بین وجود دارد. یک شرکت ممکن است امکانات لازم برای انجام فعالیت صادرات را داشته باشد؛ ولی بایستی دارای مزیت در برابر دیگر فروشنده های بومی و سایر صادرکنندگان در بازار هدف را دارا باشد.

محققین چند عامل را پیش نیاز و از الزامات ورود به بازار های صادرات بیان کرده اند که حتی در بازارهای داخلی نیز ضروری هستند که عبارتند از:

عامل اول ارزیابی اولیه بازار های هدف است، در این راستا برای ارزیابی قابلیت صادرات محصولات شرکت  باید عوامل زیر را نیزدر نظر بگیریم.

  • چه کسانی از محصولات ما استفاده می کنند؟

  • آیا محصولات ما در طول سال خریداری می شوند یا آنکه تقاضا برای محصولات ما فصلی می باشد؟

  • خریداران در حال حاضر محصول شبیه محصول مارا از کجا خریداری می کنند؟

  • آیا به منظور پاسخگویی به نیازها بازاری خاص بایدتغییری در محصول خود بدهیم، و آیا این کار هزینه ای خواهد داشت؟

  • کالای ما از نظر قیمت و کیفیت و تحویل در مقصد با کالاهای مشابه قابل رقابت است؟

عامل دوم تعهد مدیران ارشد می باشد. صادرات پیش از دستیابی به سود، به سرمایه گذاری زیاد  مالی و انسانی طی یک دوره به نسبت طولانی نیازمند است. بنابراین لازم است سطوح بالای مدیریت تعهدی جدی از خود نشان دهند.

عامل سوم را می توان برنامه ریزی استراتژیک برای صادرات عنوان کرد. استراتژی صادرات باید قسمتی از استراتژی کلی شرکت باشد و شرکت بایداز محدویت های صادرات آگاهی کامل داشته باشد. شرکت برای ورود به بازار صادرات باید استراتژی کوتاه مدت وبلند مدت خود را کاملا واضح روشن بداند.

عامل چهارم طرح بازاریابی بین المللی یا صادراتی است که از ضروریات اولیه ی ورود به بازار صادرات است.

شاخص های عمومی آمادگی صادرات

  1. کارهای مقدماتی

    -حضور در کارگاه های آموزشی مرتبط با صادرات برای بالا بردن سطح آموزش و یادگیری شرکت

    -حضور در نمایشگاه های بین المللی تجاری با هدف افزایش شناخت برای صادرات.

  2. مدل کسب و کار آزمون شده

    - آیا شرکت در بازارهای داخلی و یا  فعلی خود موفق بوده است؟

    - آیا شرکت در بازار های فعلی خود با چالش و یا مشکل خاصی روبرو نیست؟

    - آیا شرکت در بازار های فعلی خود کاملا تثبیت شده و موفق بوده تا بتواند برروی بازار صادرات بخوبی تمرکز کند؟

  3. تجربه صادرات

    -آیا شرکت حداقل تجربه ای در انجام سفارشات در بازارخارج ا ز خود را داشته است؟

  4. سلامتی شرکت

    -سابقه ی کسب و کار یا شهرت  شرکت در حوزه کاری خود چگونه است؟

  5. بودجه صادرات

    -آیا شرکت بودجه ای جداگانه برای صادرات دارد؟ این بخش از الزامات صادرات می باشد.

    -در طرح اولیه ی کسب وکار برای صادرات بودجه ی خاصی در نظر گرفته شده است؟

  6. چشم انداز استراتژیک یا استراتژی صادرات

    -آیا شرکت یک چشم انداز استراتژیک یا برنامه ای برای صادرات دارد؟

    -آیا اهداف صادرات به روشنی بیان شده است؟

  7. منابع انسانی

    -آیا شرکت اشخاص و یا یک تیم خاص را برای صادرات دارد؟

    -شرکت افراد توانمند خاص از نظر تحصیلات و تجارب بین المللی را  داراست؟

    -شرکت افراد آشنا با فرهنگهای خاص کشورها را داراست؟

  8. مزیت رقابتی(محصول/خدمت)

    -آیا شرکت یک محصول یا خدمت منحصر به فرد تولید می کند؟

    -آیا شرکت بر اساس منحصر بفرد بودن محصول خود می تواند براساس بخشی از بازار را فقط برای خود داشته باشد؟

    -آیا شرکت می تواند بر اساس کیفیت و ویژگی های خاص محصولات خود بر بخش بزرگی از بازار تمرکز کند و بازار را برای خودش داشته باشد؟

    -آیا شرکت دارای توانایی تغییر محصول برای پاسخگویی به تقاضا و نیاز بازار می باشد؟

  9. ظرفیت تولید

    -آیا شرکت در حال حاضر ظرفیت تولید کافی مازاد را دارد؟

-آیا کسب و کار انعطاف پذیری لازم را برای گسترش سریع تولید برای سرعت به صادرات را دارا می باشد؟

-آیا شرکت وسیله و ابزاری برای گسترش سریع تولید در پاسخگویی به سفارشات بازار صادرات را دارا می باشد؟

-آیا شرکت توانایی جایگزینی شکل  و فرم و بسته بندی متفاوت محصول را  در بازار صادرات را دارا می باشد؟

  1. گواهینامه ها

    -آیا شرکت دارای گواهینامه های بازار هدف یا بین الملل مانند استاندارد ایزو برای دریافت مجوز از کشور مقصد دارد ؟

  2. کیفیت محصول

    -آیا شرکت کیفیت محصول لازم را دارامی باشد؟ شامل کیفیت بسته بندی و برچسب زدن.

    -آیا کیفیت محصولات به اندازه ای می باشد که بتواند سهم خاصی از بازار صادرات را بگیرد؟

    -آیا فرایندهای کنترل کیفیت در محل برای اطمینان از ثبات انجام می پذیرد؟

    12. ارتباطات و زیر ساخت فناوری اطلاعات

    -آیا  پرسنل در برقراری ارتباط با  خریداران در بازار صادرات دارای مهارت کافی می باشند؟

    -آیا تیم خاصی از پرسنل مخصوص بازار بین الملل آموزش داده شده اند؟

    -آیا زیر ساخت فناوری اطلاعات شرکت برای تسهیل ارتباط با انواع مشتریان حضوری یا غیر حضوری بخوبی آماده است؟

  3. تخصص مدیریت

    –آیا پرسنل کلیدی توسط آموزش های کافی داده شده اند؟ و تجربه ی کافی کسب کرده اند؟

    -آیا قابلیتهای مدیریتی شرکت به اندازه ای می باشد که بتواند بازارهای صادرات را گسترش دهد؟

  4. تعهد

    -آیا مدیریت حمایت خود  از صادرات  را به عنوان فعالیت اصلی کسب وکار انجام خواهد داد؟

  5. تامین مالی وسرمایه گذاری

    -آیا شرکت دارای قدرت مالی و منابع کافی برای توسعه ی بازارهای جدید می باشد؟

    -آیا شرکت دارای جریان نقدینگی کافی یا دسترسی به اعتبار یا سرمایه در گردش دارد؟

  6. بازاریابی

    -آیا شرکت یک استراتژی بازاریابی خاص برای بازار صادرات را تعریف کرده که بتواند در آن موفق باشد؟

    -آیا شرکت بازاریابی خاص و یا محتوای تبلیغاتی متناسب با بازارهای صادرات را در محل دارد؟

  7. سرعت به بازار

    -آیا شرکت به سرعت می تواند به فرصت های بازار واکنش نشان دهد؟

    -آیا با به وجود آمدن تقاضای جدید در بازار صادرات شرکت به سرعت می تواند پاسخگوی این تقاضا ها باشد؟

  8. حمل و نقل کارآمد

    -آیا شرکت می تواند به موقع و با روشی کارآمد و تا زمانی که سودآوری صادرات وجود داشته باشد، محصول به بازار ارائه دهد؟

    -آیا شرکت می تواند با استفاده از جدیدترین وسایل وکارآمدترین آنها در سرعت و کیفیت و ابزار ارتباطی قوی به سرعت پاسخگوی نیاز بازار باشد؟

  9. رعایت هنجارهای بین المللی

    -آیا شرکت یک درک درست از هنجارهای بین المللی دارد؟

    -آیا با یک تیم حقوقی و متخصص برای شناسایی قوانین بین المللی و اجرای آنها در نظر گرفته شده است؟

 


تاریخ ایجاد : پنجشنبه - 30 بهمن 1393

facebooktwitterfacebook

نظر ثبت شده ای یافت نشد. اولین نفر باشید که به این پست نظر می دهید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد . بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند . *