کارآفرینی سازمانی و نوآوری در شرکت گوگل (بخش اول)پرینت خبر

از زمانی که گوگل در سال 1998 پایه گذاری شد یکی از نوآورانه ترین شرکت ها در جهان است و شرکت در بالای لیست در کنار شرکت های پیشرویی همچون اپل، رتبه بندی می شود. کارآفرینی سازمانی و نوآوری قلب و روح موفقیت شرکت گوگل است.

گوگل در ابتدا کسب و کار خود را در یک گاراژ در کالیفرنیا، منلو پارک، سانتا مارگاریتا، شماره 232 راه اندازی کرد. در سال 1999، گوگل به یک دفتر جدید در پالو آلتو در دانشگاه استنفورد در سیلیکونولی نقل مکان کرد تا فضایی را برای چند کارمند جدید ایجاد کند.

در سال 1999، گوگل اولین سرمایه گذاری بزرگ را معادل 25 میلیون دلار سرمایه از دو شرکت مستقر در سیلیکونولی دریافت کرد. خلاصه ای از تاریخچه گوگل را می توانید در زیر بخوانید

مراحل رشد گوگل

  1. برین و پیج(Brin and Page)   موتور جستجویی اختراع کردند که وب را جستجو می کرد و میلیون ها کاربر را جذب کردند، ولی  هیچ درآمد واقعی ایجاد نمی کرد.
  2. گوگل ظرفیت سرچ یا جستجوی خود را به AOL Yahoo! و غیره فروخت. این همکاری درآمد تولید کرد و یک موج جدید از تقاضاها ها برای سرچ را ایجاد کرد در نتیجه  گوگل بعنوان یک کسب و کار مورد توجه قرار رگفت.
  3. گوگل یک مدل زیرکانه برای فروش تبلیغات در کنار نتایج جستجو ها ایجاد کرد که AdWords (تبلیغات لغتی) نامیده می شد. علاوه بر این تبلیغ کنندگان تنها زمانی پول پرداخت می کنند که کاربران بر روی لینک کلیک کنند. در نتیجه به یک کسب وکار اینترنتی پیشرو تبلیغات تبدیل شد.
  4. گوگل سرویس اولیه "جی میل" را ایجاد کرد. این موفقیت به گوگل توانایی مرتبط کردن تبلیغات خود را به هر نوع از محتوای وب و نه فقط نتایج جستجوی خودش، می داد.
  5. گوگل از ثروت بادآورده خود از تبلیغات برای تامین مالی تعداد زیادی از سرویس های جدید شامل Google Desktop (امکانات اطلاعاتی که مستقیماً از صفحه کامپیوتر شخصی کاربر قابل دسترسی هستند)، Google Scholar (یک ابزار برای جستجوی مقالات آکادمیک)، Google Chrome (یک جستجوگر جدید اینترنت)، استفاده کرد. این شرکت همچنین در طی سالها خدمات  دیگری را شامل Google Earth،  Google Docs راه اندازی کرد و  یوتیوب را خرید.

استراتژی های گوگل

  1. تنوع خدمات گوگل

استراتژی اولیه گوگل "ایجاد تنوع" بود. گوگل به استراتژی تنوع از طریق کارآفرینی سازمانی و نوآوری دست یافت. این موضوع گوگل را قادر به افزایش پیشنهادات کاری و افزایش توان رقابت کرد. در رهبری صنعت، گوگل از استراتژی تهاجمی از طریق نوآوری مداوم محصولات خود و گسترش آن به سایر صنایع همچون گوشی های موبایل، نقشه ها، وبلاگ نویسی، اخبار، سلامت و غیره، استفاده کرد.

  1. تمایز خدمات گوگل

 گوگل مرتبط ترین نتایج جستجو را در هر تعداد موضوع که ممکن بود برای کاربران اینترنت فراهم کرد. همچنین گوگل با  بین المللی سازی از طریق سرچ به زبان های دیگر را امکانپذیر ساخت. در واقع گوگل در متنوع سازی خدماتی متمایز را ارائه داد که سایر موتورهای جستجو آن را نداشتند مانند Google Translate

کارآفرینی سازمانی و نوآوری در گوگل

کارآفرینی سازمانی واژه ایست که برای شرح رفتار کارآفرینانه درون سازمان های متوسط و بزرگ استفاده می شود. کارآفرینی سازمانی می تواند با هدف ایجاد یک کسب و کار جدید در درون شرکت ها  از طریق نوآوری در محصولات و فرآیند ها و توسعه بازار، باشد.

قلب و روح گوگل بر پایه کارآفرینی است. فعالیت شرکت در دانشگاه استنفورد شروع شد.

مدل مدیریت گوگل شبیه سایر شرکت های با تکنولوژی بالا همچون مایکروسافت، اپل و سیسکو است.  گوگل شرکت های زیادی را اطراف دفتر مرکزی خود خرید. ظاهر، مکان و فرهنگ کمپانی شبیه یک دانشگاه  است. مهم نیست که شما با دوچرخه از ساختمانی به ساختمانی دیگر بروید و کارکنانی را ببینید که در حال بازی کردن والیبال در فضای باز هستند.


تاریخ ایجاد : یکشنبه - 19 بهمن 1393

facebooktwitterfacebook
  • محمدجواداسلامي كلانتري

    ممنون از مطالب جالب وبكرتون


  • شهرزاد آذرطوس

    با سلام بنظر من بسیار عالی است علاوه بر سایر قسمتها در حوزه خبر و گزارش نویسی می تواند راهنما باشد با تشکر


  • محمود مدبري

    سلام سرويس هاي گوگل خيلي جالب هستند مثلا جديدا بازيي رو وارد بازار كرده و براش عينكي هم ساخته كه ميتوني اشباح رو شكار كني بنظرم گوگل نوآورانه پيش ميره و از خنده مردم استقبال ميكنه بجاي اينكه نگران بشه ممنون


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد . بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند . *