15ویژگی افراد زیرک در کسب و کارپرینت خبر

زیرک بودن، فراتر از داشتن IQ بالا است.  بارها ثابت شده است که ضریب هوشی، ثابت است. روش آموختن ما در 15 سالگی، همان روش آموختن در50 سالگی است. برای زرنگ بودن، یک فرد باید چیزی بیش از صرفاً هوش داشته باشد. در باطن افراد زرنگ، یک خودآگاهی شدید و در حال گسترش وجود دارد. افراد زرنگ به سرعت و چالاکی، آمادگی ذهنی، زیرکی، باهوشی، مؤثر بودن، ظاهر تر و تمیز، ظرافت اجتماعی، خبرگی و مهارت، امروزی و کاریزماتیک بودن، گرایش دارند.

1. حسی و شهودی (Intuitive)

افراد زیرک فقط بر حقایق تکیه نمی‌کنند. آن‌ها به شهود و بصیرت خود گوش می‌کنند و آن را دنبال می‌کنند. از زمان و چگونگی حضور شهود و بینش‌های خود آگاه هستند. برای تصمیم‌گیری‌های عاقلانه، به‌صورت درونی، تقویت شده‌اند. قادرند به‌طور واضح دلایل و انگیزه‌های سایر افراد را ببینند، به همین دلیل به‌طور گزینشی انتخاب می‌کنند کجا، چگونه و با چه کسانی خود را هم‌تراز کنند. از شهود خود در تصمیم‌گیری، ترسیم مسیرهای جدید، و تلاش و فعالیت در ارتباط با شایسته‌ترین افراد، برنامه‌ها و مشتریان، استفاده می‌کنند.

2. آگاه (Conscious)

افراد زیرک می‌دانند چه کسی هستند و از تمایلات رفتاری و عاطفی خود در موقعیت‌ها آگاه می‌باشند. نقاط قوت، نقاط ضعف، ویژگی‌های شخصيتی، ارزش‌ها، اخلاقیات و اعتقادات خود را می‌دانند. نسبت به دیگران عاقل هستند اما می‌دانند که خود‌آگاهی، بلیط روشن‌گری‌های شخصی‌اشان و پیشرفت کسب و کار است. به خود و پیشرفت‌شان، تعهد عمیقی نشان می‌دهند. مشتاق دانستن آگاهی‌های بیشتر نسبت به خودشان هستند برای اینکه بهتر بتوانند دیگران را بشناسند و پیش‌بینی کنند.

3. بازتابی (Reflective)

افراد زیرک به گذشته نگاه می‌کنند و از تجربه‌ها درس می‌گیرند. در گذشته غرق نمی‌شوند اما می‌دانند که باید در آینه‌ی مرور نگاه کنند تا به‌درستی به سمت پنجره‌ی جلو حرکت کنند. همچنان که به گذشته نگاه می‌کنند از آموختنی‌های آن، کسب دانش می‌کنند. آن‌ها همچنین تلاش‌های گذشته را کامل کرده، تکرار می‌کنند یا استراتژی‌های ناکارآمد را حذف می‌کنند. قبل از وارد عمل شدن، زمانی را صرف فکر کردن درباره‌ی تصمیمات می‌کنند و پس از آن، برای به‌دست آوردن بینش عمیق درباره‌ی آن‌چه کار کرده و آن‌چه کار نکرده، فعالانه عمل می‌کنند.

4. خلاق (Creative)

افراد زیرک هرگز با یک سطح ارتقاء در محصولشان، خودشان یا کسب و کارشان، راضی نمی‌شوند. به ایده‌های نو، افکار بنیادی، و راه‌های مبتکرانه‌ی تغییر و انجام کارها جلب می‌شوند. مایلند مسیرهای جدید ترسیم کنند. به تفکر، مفاهیم و افراد پیشرو و مترقی اشتیاق دارند. فرآیند تفکر آن‌ها «خارج از جعبه»(out-of-the-box) است. بیرون از ناحیه‌ی آسایش‌شان(comfort zone)، چیزی است که آن‌ها برای موفقیت‌شان ضروری می‌دانند.

5. روشنفکر (Open-minded)

افراد زیرک به دیدگاه‌های مختلف، خوش‌آمد می‌گویند و فرصت‌هایی را می‌بینند که بیشتر مردم نمی‌بینند. ذهن را مثل چتر نجاتی می‌بینند که وقتی باز شود، به بهترین نحو عمل می‌کند. در موقعیت‌های متناقض، راحت هستند و مشتاق حل مشکلات و درست کردن چیزها با روش‌های مبتکرانه و جدید می‌باشند. مشتاق شنیدن نقطه نظرات متفاوت در ایجاد استراتژی در موقعیت‌های حل مسأله هستند. وقتی راه‌حل‌های مؤثر به سراغ‌شان می‌آیند، آن‌ها را می‌پذیرند.

6. به‌موقع و به‌هنگام (Timely)

افراد زیرک بلافاصله موقعیت‌ها و افراد را شناسایی می‌کنند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند. آن‌ها با ملاحظه‌ی آن‌چه باید به خوبی در امتداد برنامه انجام شود، سریع، عمل و عکس‌العمل نشان می‌دهند. از آن‌جا که از دست دادن فرصت‌ها، برای آن‌ها گزینه‌ی انتخابی نیست، به تعویق انداختن، عادت‌شان نمی‌باشد. همه‌ی فرصت‌ها، از طریق روابط متقابل سرعت و قابلیت اعتماد، توسعه می‌یابند.

7. كاردان و مدبر (Resourceful)

افراد زیرک می‌دانند برای به‌دست آوردن اطلاعات، منابع، تأمین‌کنندگان و آموزش مورد نیاز، در زمان احتیاج به کجا مراجعه کنند. آن‌ها شبکه‌ی ارتباطی خوبی دارند و افراد زیادی می‌شناسند. این نوع تدبیر، آن‌ها را موفق می‌کند، زیرا هرگز برای رسیدن به اهداف‌شان، دست خالی نیستند.

8. مستقل (Independent)

افراد زیرک از روی عادت به دنبال اختیار هستند. کورکورانه آن‌چه کارشناسان، موعظه و نصیحت می‌نامند را قبول نمی‌کنند. از دیگران سؤالات عمیق‌تر می‌پرسند تا حقایق خودشان را کشف کنند. تنها از طریق کشف حقایق خودشان، می‌توانند به اجرای استراتژی‌های خود، اعتبار دهند.

9. یادگیری مادام‌العمر (Lifelong learners)

افراد زیرک از ذهن‌شان برای تکامل استفاده می‌کنند. آموزندگان رشد‌یافته‌ای هستند. در تفکر، تنبل نیستند و دنبال کشف همه‌ی اطلاعات جدید برای ارتقاء مهارت‌ها، دانش، اطلاعات، باورها و نگرش‌هایشان می‌باشند. افراد زیرک مشتاقند و نیروی مغز دیگران را از طریق خواندن کتاب‌ها، مجلات و مقالات جمع‌آوری می‌کنند، این، به توسعه‌اشان کمک می‌کند. برای افراد زیرک، آموختن، هرگز سخت، سنگین و خسته‌کننده نیست زیرا آموختن، ذاتاً پاداش است.

10. شاد و پرنشاط (Lighthearted)

افراد زیرک، زندگی و خودشان را زیاد جدی نمی‌گیرند. آ‌ن‌ها درباره‌ی چیزها، حس طنز دارند و اهمیت یافتن شادی را در طنز و کمدی زندگی روزمره، تشخیص می‌دهند. افراد زیرک، خیر و برکت و نعمت را در هر فرد و هر چیزی پیدا می‌کنند و از این طریق، موفقند و رضایت شخصی در زندگی را تجربه می‌کنند.

11. جستجوگر و کشف‌کننده (Explorers)

افراد زیرک مایلند چیزهای جدید را امتحان کنند، با آگاهی از این‌که اگر در نخستین آزمایش، کارها، مورد انتظار پیش نرفت، اشکالی ندارد. شکست‌های خود را به عنوان موقعیت‌های یادگیری پنهان می‌پذیرند. اغلب ریسک می‌کنند. در پیگیری‌های کسب و کار خود کنجکاو و جسور هستند و مایلند ناشناخته‌ها را کشف کنند.

12. باور و اعتقاد به خود (Believe in themselves)

افراد زیرک می‌دانند چه کسی هستند و در درجه‌ی نخست به خودشان باور و اعتماد دارند. برای تصمیم‌گیری به تصدیق دیگران نیاز ندارند. به‌طور غریزی می‌دانند چه چیزی برای آن‌ها درست است و به دنبال آن می‌روند. تغییر را نمی‌خواهند و منتظرش نمی‌شوند. الگوهای انتظار و خواستن، متناسب سبک آن‌ها نیست. اقدام می‌کنند و تغییر ایجاد می‌کنند. می‌دانند تنها کسی که می‌توانند کاملاً روی او حساب کنند، خودشان هستند.

13. یادداشت اهداف (Write goals on paper)

افراد زیرک در زندگی، استراتژی‌هایی شامل نوشتن اهداف، چشم‌‌اندازها، خواسته‌ها و آرزوهای مطلوب دارند که به‌خوبی توسعه یافته‌اند. دوست دارند نویسنده‌ای مشتاق و رویاپرداز باشند و لیست‌های خود را، خود بنویسند. اولین گام تبدیل رویاهای این اشخاص به واقعیت، نوشتن است.

14. عام‌المنفعه بودن (سوددهی به عموم) (Pay it forward)

افراد زیرک، سخاوت‌مندانه، موفقیت، دانش و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند. آن‌ها، معلم، راهنما، مربی و یاور هستند. خودشان را منتشر می‌کنند، بنابراین بقیه می‌توانند منفعت ببرند. افراد زیرک، به اشتراک می‌گذارند. دیگران را بالا می‌برند و باعث بهبودشان می‌شوند. در عوض، یادگیری آن‌ها رشد می‌کند و توسعه می‌یابد زیرا فعالانه درباره‌ی تحقیق، درک و توسعه‌ی دانش حوزه‌ی خود صحبت می‌کنند.

15. نوسازی خود (Reinvent themselves)

افراد زیرک، از وضع موجود متنفرند و نمی‌توانند ایستا باشند. طالب رشد و توسعه و مشتاق جابجا کردن جایگاه، نام تجاری، آرم، نام شرکت یا در صورت لزوم تغییر کامل مسیر خود هستند. برای در جریان بودن یا پیشتاز بودن، دقیقاً می‌دانند با چه کسی همکاری کنند و به عنوان کسانی شناخته می‌شوند که بارها و بارها خودشان را از نو می‌سازند.

 

افراد زیرک همواره به دانش و شبکه‌ی خود می‌افزایند درحالی‌که هم‌زمان، روابط، مشتریان و استراتژی‌های غیرمفیدشان را حذف می‌کنند. تجربه، هوش، طبقه و کلاس، خرد و خودآگاهی، مواردی هستند که آن‌ها را از افراد متوسط متمایز می‌کنند.

منبع: www.entrepreneur.com

ترجمه: حسن عابدینی

 


تاریخ ایجاد : شنبه - 14 آذر 1394

facebooktwitterfacebook

نظر ثبت شده ای یافت نشد. اولین نفر باشید که به این پست نظر می دهید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد . بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند . *