معرفی کارآفرین برتر بخش محصولات مصرفی آلمان درسال 2014پرینت خبر

 

http://www.donya-e-eqtesad.com/upload/iblock/14f/14fdebe87314da7efd952207c71bce2b.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شرکت نوموس گلسهوته در شهر گلسهوته که به قلب صنعت ساعت‌سازی آلمان شهرت دارد، واقع شده است. مدیر عامل این شرکت ساعت سازی  اووه آِرندت (Uwe Ahrendt) 45 ساله است. این شرکت از آغاز سال 2014 تا کنون برنده 15 جایزه متفاوت چه از نظر رضایت مشتریان و چه از نظر سنجش کیفیت شده است، در پایان سال 2014 موفقیت دیگری نیز به دست آورد: مدیرعامل آِرندت  به‌عنوان برترین کارآفرین آلمان در بخش محصولات مصرفی و خرده‌فروشی انتخاب شد. البته این کارآفرین شریکی به نام شووِرتنِر (Schwertner)دارد. شووِرتنِر که یک عکاس اهل دوسلدورف بود که در زمان  مهاجرت خود به شهر گلسهوته در سال  1990 ایده ساخت یک ساعت مکانیکی با کیفیت بالا و با قیمتی زیر 1000 یورو را  داشت. وی با آِرندت برای تحقق این رویا شریک شد ولی آنها در آن زمان نتوانستند به  هدف خود دست یابند. در عوض آنچه به دست آوردند به مراتب ارزشمندتر از آن بود. آنها توانستند در مدتی نه‌چندان طولانی به یک برند درجه اول آلمانی تبدیل شوند و به رقابت با غول‌های این صنعت رفتند.

پس از دو سال از ثبت این برند، اولین مدل آن به بازار آمد: مدل تانگنته (Tangente) . این مدل که با عنوان «ساعتی برای پزشکان بدون مرز» به بازار آمد، ایده نوینی همراه خود داشت؛ از محل فروش هر یک از این ساعت‌ها، 100یورو به موسسه غیرانتفاعی پزشکان بدون مرز پرداخته می‌شود و به این ترتیب خریداران آن، این موسسه را نیز حمایت می‌کنند.

امروز به غیر از دو مدل از ساعت‌های طلای این شرکت که قیمتی بیش از 10 هزار یورو دارند، قیمت بقیه ساعت‌ها بین هزار تا چهار هزار یورو است و مشتریان اصلی آن آرشیتکت‌ها، هنرمندان، مهندسان و حتی سیاستمداران هستند. از نظر مدیر این شرکت، این ظریف‌ترین جزئیات یک محصول هستند که می‌توانند آن را به قدری جذاب و دوست‌داشتنی کنند که به یک همراه تا پایان عمر بدل شود. جمله «با عشق در گلسهوته ساخته شده» که درون ساعت‌های نوموس حک شده است، نشان‌دهنده این اعتقاد اوست.

نوموس گلسهوته با 200 کارمند، از نظر اندازه در رده شرکت‌های متوسط قرار می‌گیرد. بخش طراحی و بازاریابی این شرکت در برلین، پایتخت آلمان واقع است و سایر بخش‌ها در گلسهوته، جایی که ساخت ساعت‌ها با برترین تکنولوژی‌ها و البته با ظرافت دست انجام می‌شود. در عمل نیز، آرندت از ترکیب سنت ساعت سازی شهر گلسهوته و طرح‌های جدید برلین، توانسته است بهترین محصول را به دست بیاورد. 95% از کار در این شهر کوچک صورت می‌گیرد. ساعت کاری از 6:30 تا 15:15 عصر است و در تمام این مدت کارمندان در نهایت تمرکز مشغول ساخت و سرهم کردن اجزای ساعت‌ها هستند. ساخت و تکمیل هر عدد ساعت 3 هفته به طول می‌انجامد و صرف این زمان و رعایت آرامش در حین انجام کار سیاست اصلی نوموس است. فروش نوموس در عرض سه سال 2011 تا 2014، دو برابر شد و تنها در 6 ماه اول 2014، رشدی 40 درصدی را تجربه کرد. درآمد سالانه این شرکت حدود 50 میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

در صنعت ساعت‌سازی، زیبایی تنها بخشی از موفقیت است و آنچه در پشت پرده، یکی از عوامل اصلی موفقیت یک برند است، دقت و بی‌نقصی در نشان دادن زمان است. ممکن است برای بسیاری از ما که با پیچیدگی موتور ساعت‌ها آشنا نیستیم، این مساله چندان مهم جلوه نکند. موتور ساعت‌های امروزی یا الکترونیکی هستند یا مکانیکی. ساعت‌های الکترونیکی که به قیمت‌های ارزان‌تری یافت می‌شوند با باتری کار می‌کنند. اما موتور ساعت‌های مکانیکی که بدون نیاز به باتری کار می‌کند، پیچیده‌تر هستند. تنظیم دقت و به اصطلاح کالیبره کردن موتور ساعت‌های مکانیکی چنان دشوار است که در دنیا شاید تعداد دارندگان تکنولوژی برای ساخت چنین موتورهای دقیقی، حتی به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی رسد.

در واقع آنچه بسیاری از برندهای مطرح را به غول‌های ساعت‌سازی دنیا مانند سواچ وابسته می‌کند، همین قلب تپنده ساعت‌ها است. در این بین مدیرعامل شرکت نوموس در بهار سال گذشته با خبری جدید، بسیاری از بازیگران این صنعت را شگفت‌زده کرد. نوموس توانسته بود تکنولوژی ساخت موتور جدید و انحصاری خود را به ثبت برساند. این تکنولوژی که با عنوان «سیستم نوسانی نوموس» معرفی شده است، این شرکت را به‌طور کامل مستقل ساخته و آن را از هر انحصار موجود در این صنعت خلاص کرده است.

این تکنولوژی پس از هفت سال تحقیق و آزمایش و با سرمایه‌گذاری بیش از 11 میلیون یورو به دست آمده است که بخشی از آن را مدیرعامل، خود تامین کرده است و بخشی از آن را دو بانک محلی، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. حالا نوموس به برندی آلمانی تبدیل شده است که محصولاتش را 100% در کارگاه خود تولید می‌کند و این بزرگ‌ترین دستاورد برای مدیرعامل آن است. اکنون مدیرعامل این شرکت در پی توسعه آن است. وی معتقد است برای موفقیت، لازم نیست برای حضور در هر کشوری تلاش کند، بلکه لازم است بازارهایی را شناسایی کند که مشتریان این نوع ساعت‌ها در آنجا به دنبال‌شان هستند. در حال حاضر تمرکز او بر آمریکا است و در این کشور دفتر فروشی را افتتاح کرده است که انتظار می‌رود تا 30 %  رشد برای این شرکت به همراه بیاورد. هرچند برای رشد سریع‌تر راه‌های دیگری نیز وجود دارند؛ آرندت دائما از سوی سرمایه‌داران و گروه‌های بزرگ از سراسر دنیا برای خرید این شرکت، پیشنهاد دریافت می‌کند، اما همگی با پاسخ منفی وی مواجه می‌شوند.

شرکت نوموس گلسهوته دو رقیب دیگر هم در این شهر دارد. البته این دو رقیب یکی به گروه تجاری ریشامون (Richemont) و دیگری به گروه سواچ که هر دو سوئیسی هستند، متعلق هستند و نوموس شرکتی کاملا مستقل است که به هیچ شریک تجاری تعلق ندارد. در واقع آرندت قصد ندارد مانند دیگر رقبای آلمانی خود  به گروه‌های تجاری دیگری به پیوندد.

برگرفته از: روزنامه دنیای اقتصاد


تاریخ ایجاد : دوشنبه - 29 تیر 1394

facebooktwitterfacebook

نظر ثبت شده ای یافت نشد. اولین نفر باشید که به این پست نظر می دهید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد . بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند . *